Дарко Бојић: Тамјан и кађење.
Два појма: материја и радња. И једно и друго је у нашој свиjести вeзано за молитву било да је у цркви или у нашем дому. Мирис тамјана је некоме угодан а некоме не. Овај мирис често потсјећа на цркву, на мистику, на разне црквене обреде који неки воле а неки не. Но нека се зна да је тамјан у великој употреби још од најстаријих времена како у јудејском богослужењу тако и у разним осталим култовима. Ова материја потиче из Индије и из афричких земаља. Још у старом завјету се говори о његовој припреми и о његовом коришћењу у богослужбене сврхе. У старом свијету овај материјал је због своје ријеткости био веома скупоцјен. У Хришћанству тамјан се такође преузима за богослужбене радње. Три мудраца су новорођеном Богомладенцу Христу заједно са златом и смирном прињели и тамјан на дар.
Када се тамјан топи на жару(брикету), дижу се колутови бијелог дима угодног мириса и шире се по храму или дому, што симболизује наше молитве које желимо да предамо и уздигнемо Богу као пријатни мирис душе.
У почетку су хришћани избјегавали кађење баш због тога што се користило и у другим религијама а нарочито многобошци у својим култовима. За вријеме гоњења цркве, Хришћани су често били приморавани да приносе тамјан идолима што је било доживљено и равно одрицању од Христа и одпадање од хришћанске вјере. Тек касније по престанку гоњења цркве ово се устручавање од кађења изгубило.
Многи су склони да кађење у нашој хришћанској цркви тумаче као чисто преузимање или имитирање из многобожачких и других нехришћанских култова и култура. Но ово увођење има библијског основа. У књизи пророка Малахије(1,11) пише да ће се у Месијанска времена приносити Богу чиста жртва и кадило. Овде се под кадом подразумијева употреба тамјана. У Новом Завјету, пак, у Јовановом Откровењу се о употреби тамјана говори као «жртви истинитом Богу».
Како да се опходимо када нас каде у храму?
Како треба онај ко се моли у храму да одговара на кађење архијереја, јереја и ђакона: да ли само поклоном, или осјењивањем крсним знамењем, или пак поклоном уз осјењивање крсним знамењем?
Кађењем се указује поштовање светим иконама и уопште свим светињама које се налазе у храму, а каде се и вјерни који присуствују богослужењу. По ријечима светог Германа, “кађење представља оно миро које је било донијето на погреб Господа, као и смирну и тамјан које су донијели мудраци”. Поред тога кађење означава и чисти завјет добрих дијела, из којих истиче миомирис, како вели апостол, јер смо ми Христов миомир Богу.
Кађење пред иконама и другим светињама на тај начин служи као израз поштовања према њима, док кађење вјерујућих представља израз жеље да се они испуне Духом Светим и да својим добрим дјелима угодно миришу пред Господом, попут тамјана којим се кади.
Онај ко обавља кађење, истовремено се клања онима које кади; а вјерујући му одговарају истим таквим поклоном, не осјењујући се при томе крсним знамењем.
Кађењем вјерних примају се њихове молитве а уједно се и невидљиво освећују какав је и мирис тамјана. Тамјан се може користити на сваком мјесту баш онако како се и молитва пружа Богу свуда и увијек. Но кађење и употреба тамјана је само спољашњи догађај и пратња онога што се у нашим душама догађа, радња која освјештава наше унутрашње молитвено стање а никако обред сам по себи довољан. Хришћанин једноставно осјећа потребу да сва његова чула, која му је Бог дао, учествују у прослављању Бога. Око гледа икону, ухо слуша молитву и појање, језик је активан у светом причешћу, а чуло мириса осјећа мирис тамјана.
Зато, код куће упалите тамјан или са брикетом или ако немате брикета ставите на алуминијумску фолију и упаљену ринглу, и уз молитву освјештајте свој живот и простор..Кадионицу треба да држите у десној руци и њоме покретима руке чините знак крста. Кадите укућане од настаријег до најмлађег, а након чина кађења ставите кадионицу на неко посебно мјесто у кући.Брикет и тамјан симболизују љубав према вјери и топлоту душе домаћина, док мирис тамјана симболизује благодат Светог Духа.
Молитва при кађењу
У име Оца и сина и Светога Духа,учврсти нас у молитви, Владико Христе, да тамјан испуни благошћу пресветога чина зидове дома мог и обнови освећење достојно свепрослављања престола Светога Оца Твог, сада и увјек и у све вјекове. Амин.
Дарко Бојић